Een geslaagde eerste editie van het Travel Congress 2019

De dag voorafgaand aan de Vakantiebeurs werd dit jaar een nieuw initiatief geïntroduceerd: Het Travel Congress. Een onafhankelijk kennisevenement voor professionals in de reisbranche, waarbij kennis delen en netwerken centraal stonden. Met als centrale thema: Future proof travel. Sessies en paneldiscussies over duurzaamheid, overtoerisme en technologie werden afgewisseld met sterke keynotes van verschillende sprekers. Namens Blogs4Travel waren wij ook aanwezig om de laatste trends en ontwikkelingen binnen de reisbranche te horen.

"Tijdens de paneldiscussie over duurzaamheid werd er gesproken over verschillende mogelijkheden die bijdragen aan duurzaam toerisme."

Duurzaamheid

Een van de centrale thema's van de dag was duurzaamheid. Inmiddels een gevestigd thema in de toerismebranche. Want hoe gaan we er met de steeds sterkere groei van toerisme toch voor zorgen, een leefbare samenleving te houden? En bijvoorbeeld CO2 uitstoot te verminderen? Een vraagstuk waar natuurlijk niemand zo een twee drie een antwoord op heeft. Tijdens de paneldiscussie over duurzaamheid werd er gesproken over verschillende mogelijkheden die bijdragen aan duurzaam toerisme. Zo sprak Jeremy Smith (auteur van Transforming Travel) over de kansen die er liggen bij hotels. Kijk bijvoorbeeld eens naar voedselverspilling of promoot vegetarische gerechten in je restaurant. Maar ook het inzicht krijgen in je energiegebruik en het promoten van duurzame manieren van vervoer zijn opties om meer te doen met duurzaamheid als bestemming.

Overtoerisme

Een ander probleem dat tijdens een paneldiscussie aan bod kwam, is het probleem van overtoerisme. Dit zien we natuurlijk ook in Nederland steeds meer in een stad als Amsterdam. En dit probleem lijkt met de groeiende stroom van toeristen ook nog niet zomaar op te lossen. Zo gaf Stephen Hodes aan dat de reisbranche niet één identiteit heeft, waardoor het lastig wordt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Neem alleen al een reis van een toerist en kijk welke verschillende partijen hierbij betrokken zijn (vervoersbedrijven, hotels, restaurants, toeristische attracties).

Regulering van de overheid hierin lijkt daarom een geschikte oplossing. Zo kun je bijvoorbeeld als stad strengere regels opleggen aan een bedrijf als Airbnb en een hotelstop introduceren, zodat de stad primair een stad om in te wonen blijft, aldus Dennis Boutkamp (Raadslid Gemeente Amsterdam). Ook spreiding wordt genoemd als oplossing, maar is lastig. De mensen zullen toch wel naar Amsterdam komen om bijvoorbeeld het Rijksmuseum te zien. Jos Franken (algemeen directeur Nederland Marketing) raadt daarom aan om vooral te kijken naar de bezoekersmix en de identiteit van de stad. Zo kun je kijken hoe je de verschillende soorten toeristen kunt bedienen en hoe je het toerisme beter kunt sturen.

Tomorrow's traveller has arrived

Een keynote die er voor ons uitsprong was de keynote van Danny Mekic waarin hij besprak hoe de wereld door technologie verandert en dat we hieraan zullen moeten wennen. Er zal namelijk alleen nog maar meer technologie gebruikt worden in de toekomst. Hij noemt daarin een aantal ontwikkelingen in de samenleving die mede door technologie tot stand zijn gekomen. Zo geeft hij bijvoorbeeld aan dat we meer willen voor minder geld, meer willen met minder mensen en meer willen in minder tijd. Zo is onze aandachtsspan bijvoorbeeld al van 12 naar 8 seconden gedaald.  Kortom: alles moet sneller en efficiënter en kan ook sneller en efficiënter dankzij de ontwikkelingen in technologie.

Change a little bit every day

Tegelijkertijd geeft hij aan dat je met een duidelijke visie ook mee kunt gaan met deze verandering en ervan kunt profiteren. "Change a little bit every day". Het heeft geen zin om nieuwe technologische ontwikkelingen af te straffen door bijvoorbeeld Uber te willen reguleren, omdat bestuurders geen licentie hebben om personen te vervoeren. Je kunt de ontwikkelingen beter omarmen en kijken wat de toepasbaarheid ervan is binnen je eigen organisatie. Binnen de reiswereld is het bijvoorbeeld een belangrijke ontwikkeling dat mensen hun vakantie online gaan boeken. We kunnen alles intypen in Google en vinden dan gemakkelijk wat we willen. En bedrijven met algoritmes als Google en Facebook profiteren hiervan.

3 fases van reizen

Maar er zijn ook gemiste kansen voor toerismebedrijven. Met behulp van de drie fases van reizen:

  1. Prestage: de fase van het zoeken en vinden van een reis, de fase van inspiratie en de fase van verlangen

  2. Trip: de fase waarin het vooral gaat om herkenning, personalisatie, verzekering en communicatie

  3. Het einde van de reis: de fase waarin je vooral achterblijft met een glimlach en warme herinneringen aan je reis

Vooral in fase 2 en 3 lijkt nog wat te winnen voor toerismebedrijven. Zo hoor je soms na het boeken van een reis niks meer van de partij waarbij je geboekt hebt, terwijl dit wel leuk kan zijn ter inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan het geven van leuke tips tijdens je vakantie. Aan het einde van de reis blijf je vervolgens enkel achter met de rekening. Iets wat volgens Danny ook een stuk leuker gemaakt kan worden.

Genoeg inspiratie dus om weer aan de slag te gaan met verschillende partijen binnen het toerisme om deze thema's aan te pakken en hiermee aan de slag te gaan.

Andere blogartikelen