Een terugblik op de Vakantiebeurs 2018
Net als ieder jaar komen reisbestemmingen, tour operators en toerismebureaus van over de hele wereld naar de Jaarbeurs in Utrecht om hun vakantiebestemming te promoten op de Vakantiebeurs. Ook dit jaar was het weer raak en stonden wij er ook voor onze website Kids-Campings met een eigen stand.
"Ook voor professionals in de reisbranche is de vakantiebeurs altijd weer interessant."
Wat is de Vakantiebeurs?
De vakantiebeurs is de grootste vakantie inspiratiebeurs van Nederland en vindt elk jaar plaats in januari. Bezoekers kunnen hier meer te weten komen over bestemmingen, mooie glamping accommodaties uittesten en van allerlei lekkere streekgerechten proeven. De hele dag door zijn er verschillende presentaties met tips over bestemmingen. Maar ook handige lezingen over reizen met de camper of caravan.
Ook voor professionals in de reisbranche is de vakantiebeurs altijd weer interessant. Op de dinsdag en woensdag zijn er speciale vakdagen ingericht waarop alle professionals in de reisbranche welkom zijn. Je hoort hier alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de reiswereld. Hoe kun je bijvoorbeeld het beste inspelen op de digitalisering van de reisbranche? En welke bestemmingen zijn populair onder vakantiegangers? Met dit soort inzichten kun je in 2018 je marketingstrategieën aanpassen, zodat je goed voorbereid het nieuwe vakantieseizoen ingaat.
Voor ons was de lezing van Google Analist Christel op de woensdagochtend bijvoorbeeld erg interessant. Hierin vertelde zij over de trends in zoekopdrachten van de jaren 2015 tot en met 2017. Interessant was dat mensen niet zozeer doelgericht zoeken naar hun vakantiebestemming, maar ook vaak wat algemener op zoektermen als "mooiste vakantiebestemming in Europa". Met behulp van Google Trends kun je voor jouw organisatie en/of branche kijken welke zoektermen populair zijn. Zo weet je waar je op in kunt spelen met je content.
Kids-Campings op de vakantiebeurs
Voor onze website Kids-Campings stonden we ook dit jaar weer met een stand op de vakantiebeurs. We vertegenwoordigden hier 20 campings met animatie van Team4Animation. Bij onze stand konden de kinderen knutselen in de miniclub of de minidisco dansen, terwijl de ouders rustig konden rondkijken naar hun vakantiebestemming. We maakten onderdeel uit van de speciale kidsroute van de Vakantiebeurs. De organisatie van onze stand was in handen van Team4Events.
Gave glamping trends en ontwikkelingen
Natuurlijk keken we tijdens ons bezoekje aan de vakantiebeurs ook uit naar de verschillende glamping accommodaties die hier zichtbaar waren. Zo werd er een prachtige nieuwe accommodatie van Vacanceselect tentoongesteld: de Bohemian Lodge. Ook was duidelijk zichtbaar dat de glamping markt in met name oost-Europa een grote inhaalslag aan het maken is. Glamping is daar echt upcoming. We zagen voor het eerst ook verschillende glamping bestemmingen uit oost-Europese landen op de Vakantiebeurs. Ook in het Outfreeca deel zagen we een aantal mooi ingerichte glamping accommodaties. Samen met het zand en het kampvuur gaf dit een sfeervol gezicht.
Heb jij de Vakantiebeurs dit jaar gemist? Jammer! Hou het in je achterhoofd voor volgend jaar.