Gastcollege praktijkdag TIO Rotterdam

Afgelopen woensdag gaf ik (Renske) een gastcollege op de TIO Hogeschool Rotterdam over contentmarketingstrategieën in de reiswereld. Dit vooral om de studenten voor te bereiden op de praktijk. Geen enkele organisatie kan tenslotte nog zonder contentmarketingstrategie als je het mij vraagt. 

"Geen enkele organisatie kan tenslotte nog zonder contentmarketingstrategie als je het mij vraagt."

Belang van online voor toerismesector

Het voornaamste doel van mijn presentatie was een stukje bewustzijn creëren over online contentmarketing bij de studenten. Maar ook van de manier waarop een website in elkaar steekt en wat voor marketingtechnieken hier achterliggen. Een reisbureau is al lang niet meer een reisbureau waar je binnenloopt en je vakantie boekt. Veelal boeken mensen hun vakantie online en het is dus ook niet meer van deze tijd om studenten voor te bereiden op een baan als verkoper in een reisbureau.

Toch is het voor veel opleidingen nog moeilijk om deze omslag te maken. Docenten zijn er niet op voorbereid of weten er vaak minder van dan studenten zelf en ook past het soms niet binnen het systeem. Daarom des te belangrijker dat er af en toe (of liever zelfs structureel) iemand uit de praktijk wordt uitgenodigd om dit stukje bewustwording bij te brengen bij de studenten. En dat is volgens de studenten en docenten van de TIO tijdens het gastcollege zeker gelukt. Mijn presentatie was vooral populair bij studenten van de track e-commerce, sales en marketing. Logisch, want ik gebruikte Glamping.nl als case: een website die gebouwd is op e-commerce, sales en contentmarketing.

De inhoud in

Na een korte introductie van ons bedrijf nam ik de studenten mee in het verhaal achter Glamping.nl. Hoe komen we met Glamping.nl aan onze inkomsten? Hoe ziet dit er aan de voorkant van de website uit? Maar ook: hoe analyseren wij aan de achterkant de resultaten van onze website? Dit gaf de studenten een stukje inzicht in Google Analytics, Google Trends en Google Search Console.

Een inzicht dat ze weer kunnen gebruiken op het moment dat ze zelf een gerichte contentstrategie gaan opzetten voor het bedrijf waar ze na hun studie aan de slag gaan. Ook gaf het zicht op de verschillende fases die een bezoeker doorloopt op de website en de manier waarop je een bezoeker kan omzetten naar een lead of sale. Maar misschien nog wel het allerbelangrijkste: het gaf aan hoe je met alleen een internetwebsite al aan inkomsten kunt komen, zonder dat je daarvoor een fysieke vestiging hoeft te zijn. Ik hoop dat de studenten van de TIO hier iets van geleerd hebben en weer een stapje dichterbij de praktijk zijn gekomen.

Mocht jouw bedrijf of instelling ook behoefte hebben aan meer kennis op het gebied van contentmarketing? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen via [email protected]


Andere blogartikelen