Geslaagde eerste editie van de Global Glamping Summit in Denver

24 en 25 april vond de eerste editie van de Global Glamping Summit plaats in Denver. Onze directeur en eigenaar Richard Otten was hierbij namens Glamping.nl. Wat zijn ervaring en inzichten waren tijdens de beurs? Dat lees je in dit blog.

"Door samen te komen tijdens het congres en verschillende sprekers aan het woord te laten konden ze elkaar en het publiek inspireren en verder helpen in de glampingmarkt."

Eerste Global Glamping Summit

De eerste Global Glamping Summit in Denver werd georganiseerd door Swan Events en GlampingHub. Hier komen sprekers van over de hele wereld samen om de ontwikkelingen in de glampingmarkt te bespreken. Iets waar een grote behoefte aan is in de glampingmarkt, gezien het soms nog wat wazig is wat glamping nu precies is en hoe je een glamping op de markt kunt zetten. Door samen te komen tijdens het congres en verschillende sprekers aan het woord te laten konden ze elkaar en het publiek inspireren en verder helpen in de glampingmarkt.

Verschillen tussen de Europese en Amerikaanse glampingmarkt

Uiteraard kwam onze directeur Richard Otten ook aan bod als spreker. Hij gaf een presentatie met als onderwerp: 'What the US can learn from the European Glamping Market' en merkte tijdens het congres al gauw dat er een boel verschillen waren tussen de Europese en Amerikaanse markt. Zo hebben Amerikanen bijvoorbeeld veel minder vakantiedagen dan Nederlanders, waardoor er hier vaak sprake is van shortstays in de glampingaccommodaties.

Ook de campingwereld in Amerika is niet te vergelijken met die in Europa. De vijfsterrencampings met zwemparadijs zoals Europese spelers aanbieden, dat kennen ze in Amerika helemaal niet. Hier gaat het bijvoorbeeld meer om kamperen met je tentje middenin de natuur. Denk aan kamperen in het Grand Canyon National Park. Maar ook maken Amerikanen vaker een rondreis in een RV waarbij ze korte stops maken. Korte verblijven is iets wat we in Europa natuurlijk ook wel kennen, maar wel veel minder gebruikelijk is. Gezinnen gaan vaak minimaal een week naar de camping en soms in de zomer zelfs wel drie weken. Sterker nog je kunt veel glampingaccommodaties niet eens boeken voor een kortere periode.

Wat we verder zien is dat er niet echt een eenduidige definitie van glamping lijkt te zijn in Europa. In Amerika is die er wel: "where luxury meets nature". Een hele brede interpretatie van het begrip glamping. In Europa zien we dat er nog niet echt een duidelijke definitie bestaat van glamping. Wel zien we bijvoorbeeld de vier categorieën Glamping nature, Glamping Camping, Glamping Villages en Glamping Experience, maar één definitie is er niet.

Inzichten voor de glampingtoekomst

Voor de toekomst lijkt het slim om zo'n definitie op te stellen, zodat de consument ook beter weet wat hij of zij van een glamping kan verwachten. We willen natuurlijk niet dat de glampinggast teleurgesteld wordt bij aankomst, omdat de accommodatie niet is wat hij of zij van glamping verwacht. Gelukkig zijn we inmiddels druk bezig met een onderzoek naar de definitie van glamping, waar ook dit congres weer ontzettend aan bij heeft gedragen. Zo zorgen we ervoor dat consumenten ook in de toekomst blij zijn met het boeken van hun glampingaccommodatie.

Daarnaast is er in de toekomst natuurlijk nog veel markt te winnen voor Europese spelers, zeker ook op de Amerikaanse markt. Glamping is hier nog echt in de opstartfase, waardoor er voor bekende Europese spelers hier veel kansen liggen. Het zou natuurlijk super zijn als je in de toekomst bij elk nationaal park in een luxe glamping kunt verblijven. Iets wat zeker op menig bucketlist zal staan.

Een ander belangrijk punt voor de toekomst blijft om elkaar op te zoeken en te versterken. De eerste editie van de Global Glamping Summit was een groot succes en er zal daarom zeker een tweede editie komen volgend jaar. Wil je je toch al eerder verdiepen in de glampingmarkt of sparren met andere glampingondernemers? In november vindt er een extra editie plaats in Californië.



Andere blogartikelen