Workshop LinkedIn en online solliciteren Cosmo Academy
Afgelopen week is Richard op bezoek geweest bij de ROC Nova college in Haarlem, een zogenaamde Cosmo Academy. Dit is een praktijkgerichte opleiding waarbij studenten op school en bij stagebedrijven (ook in het buitenland) alles over toerisme, recreatie, entertainment, evenementen en hospitality leren. Een korte sfeerimpressie van deze opleiding zie je hieronder:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=52&v=WbTa4tD5cww
"In de 2 uur durende training hebben wij de studenten laten zien dat je LinkedIn op heel veel andere manieren kunt inzetten, dan alleen om naar een baan te zoeken."
Bewust worden
Juist bij MBO studenten is het van belang dat ze bewust omgaan met social media en hier ook de kracht van inzien. LinkedIn is vaak voor mensen die 18 zijn nog een 'ver van hun bed show'. "Waarom zou ik LinkedIn moeten gebruiken? Ik vind zelf wel een baan straks."
In de 2 uur durende training hebben wij de studenten laten zien dat je LinkedIn op heel veel andere manieren kunt inzetten, dan alleen om naar een baan te zoeken. Het helpt je aan een relevant netwerk, je CV is automatisch online, je kunt deelnemen in interessante besloten groepen die aansluiten bij je opleiding of interesses en je kunt zelf berichten (blogs) schrijven om je te onderscheiden.
Online solliciteren
Daarnaast ging de training in op online solliciteren. Hoe doe je dat? Wat is een prettige manier om te solliciteren bij een bedrijf in het toerisme? Daarin kwamen we er achter dat de studenten veelal zeggen dat ze het vervelend vinden dat ze eerst online allemaal 'ouderwetse' gegevens moeten invullen zoals de NAW (naam, adres, woonplaats) die nog niet relevant is als je nog niet eens weet of je het baantje wel leuk gaat vinden.
Veel liever maken ze gebruik van b.v. de keuzehulp die Team4Animation op dit moment toepast. Hierbij wordt a.d.v. plaatjes je interesse gepeild. Uiteindelijk worden er relevante vacatures getoond aan de hand van jouw profiel.
Voor de nieuwe generatie werkenden, blijkt deze manier van solliciteren beter aan te sluiten. Bedrijven moeten zich hier bewust van zijn. De sollicitant komt niet meer standaard naar het bedrijf toe, maar bedrijven moeten meer moeite doen en vooral de sollicitatieprocedure laagdrempelig maken. Vermijd dus woorden als 'solliciteren' en 'formulier', maar sluit aan bij de leefwereld van je medewerkers.
Wil je a.d.v. dit artikel meer informatie over een LinkedIn workshop of een training online solliciteren? Neem dan contact op met Richard Otten via [email protected].