Afgelopen maandag gaf Renske het team een workshop over Google Tools. Welke tools bestaan er? Wat kun je ermee? En hoe zetten wij deze in als bedrijf? Twee leerzame maar vooral interessante uren.

"Na de workshop weten wij, waar we op moeten letten en kunnen ook wij regelmatig een kijkje nemen in Analytics."

De Google Tools

In een eerder blog is er al in gegaan op de verschillende tools van Google en hoe je hier als bedrijf gebruik van kunt maken. Bij Blogs4Travel maken wij naast Google Analytics gebruik van Google Search Console en Google Trends. Termen waar ik voorheen van had gehoord maar nog nooit mee had gewerkt. Google Search en Google Trends zijn gratis diensten waar een ieder gebruik van kan maken. De laatste is niet alleen interessant voor bedrijven maar ook voor studenten die bijvoorbeeld aan het afstuderen zijn. Via deze tool kun je per zoekwoord (bijvoorbeeld "skivakantie") inzien wat de interesse is en kun je onder andere ook de interesse per regio inzien.

Voor het team in zijn geheel was het vooral interessant om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld het aantal gebruikers, het aantal sessies en het bouncepercentage van de verschillende domeinen. Na de workshop weten wij, waar we op moeten letten en kunnen ook wij regelmatig een kijkje nemen in Analytics. Zo hebben we meer inzicht in onze domeinen en kunnen we ook beter onze websites optimaliseren. Ook grappig om te zien welke blogs goed scoren en welke pagina's vaak worden bekeken. Dan weet je ook weer waarvoor je schrijft.

Andere blogartikelen